top of page

Leerlingbegeleiding

Onze school streeft ernaar om een warme school te zijn waar iedere leerling zich kan ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf, met oog voor talenten en noden. We zetten daarom ook sterk in op leerlingbegeleiding en het opvolgen van het ontwikkelingsproces in het leren en leven van onze leerlingen.

LLB: een teamverhaal

Het schoolteam werkt samen aan het begeleidingsproces van onze leerlingen. Dit gebeurt tijdens de lessen en bij de diverse activiteiten die op school plaatsvinden. Vanuit onze schoolvisie hebben we oog voor de totale persoonsontwikkeling, wat we ook vertalen in onze uitwerking van de brede basiszorg.

 

Ben je benieuwd naar onze visie en aanpak binnen de brede basiszorg op het gebied van leren en studeren, de onderwijsloopbaan, het psychisch en sociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg? Neem dan zeker een kijkje in het onderstaande document.

leraar

Sterke begeleiding onderweg

Bij meer diepgaande uitdagingen op het gebied van leren of gedrag, of van socio-emotionele aard, kunnen onze leerlingen terecht bij de leerlingbegeleiding. Voor specifieke studie-uitdagingen is begeleiding door de studiecoach mogelijk.

 

Ook als er uitgebreidere zorgnoden zijn omtrent bepaalde leeruitdagingen (ASS, AD(H)D, dyslexie, dysorthografie, dyscalculie, dysfasie, DCD, hoogbegaafdheid,...) kunnen er maatregelen worden genomen die de leerling helpen om het reguliere onderwijs bij ons te volgen. We werken daarin samen met de collega's van het CLB en de leersteuncentra indien nodig. We beloven geen onderwijs op maat, maar praten graag open met ouders en leerlingen over zorgnoden zodat we met het schoolteam kunnen bekijken op welke manier we hierin redelijke aanpassingen kunnen brengen.

Verbindend schoolklimaat en herstelgericht werken

Op IMI streven we elke dag een verbindend schoolklimaat na. We willen aanleren dat communicatie, respect en begrip belangrijke handvaten zijn in de persoonsontwikkeling en voor het leven in onze moderne en diverse maatschappij.

 

Als school leggen we daarom ook bijkomende nadruk op herstelgericht werken.

 

Als er conflicten, proberen we in eerste instantie door middel van gesprek tot inzicht en verzoening te komen. Als er een zwaarder probleem is of de partijen geraken er zelf niet uit, schakelen we onze opgeleide herstelcoaches in. Zij bekijken op een objectieve manier met de betrokkenen wat het probleem is, hoe ze zich hierbij voelen, hoe ze denken dat de ander zich voelt en wat ze elk nodig hebben om tot herstel te kunnen komen.

 

Onze visie vind je in het document hieronder terug.

1000117613.jpg
bottom of page