1 jaar later met: Kaya & Jens

no images were found

Kaya en Jens studeerden af in juni 2009, zij in Secretariaat-Talen, hij in Wiskunde-Wetenschappen.  Hoe zit dat nu, ongeveer 1 jaar later?  Hebben zij kunnen wennen aan het leven na het IMI, hoe hebben zij het aangevoeld?  Anouk en Elise uit 6 Handel zochten dat voor ons uit, in echte Jambersstijl, alleen iets jeugdiger, nl. via MSN.

Anouk/Elise: ready?

Kaya: Shoot

Anouk/Elise: Welke richting volgen jullie nu?

Jens: Toegepaste Informatica

Kaya: Ik doe Toegepaste Taalkunde

Anouk/Elise: waarom hebben jullie voor deze richting gekozen?

Kaya: Omdat ik graag talen doe en daar later graag iets mee zou kunnen doen. ‘t Zou leuk zijn om van iets dat je leuk vindt je beroep te kunnen maken.

Jens: Ik heb al lang een grote interesse in alles wat met informatica te maken heeft. Dan had ik de keuze tussen Computerwetenschappen op universiteit of Toegepaste  Informatica op Hogeschool.  Ik heb voor deze richting gekozen omdat ik wat meer in de praktijk wou gaan, omdat dat toch wel een belangrijk aspect is bij informatica, dat  je het niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk kan waarmaken.

Anouk/Elise: da’s inderdaad waar. Waar volgen jullie deze richting dan?

Jens: Erasmushogeschool  Brussel,  in Anderlecht, Campus Industriële Wetenschappen en Technologie.

Kaya: Erasmushogeschool Brussel, campus Etterbeek op Vub. Onze richting gaat ook overstappen naar VUB maar ik bespaar u de uitleg.

Anouk/Elise: ok. Hoe lang duurt je studie?

Kaya: Bachelor van 3 jaar + master van 1 jaar

Jens: Bij mij bachelor van 3 jaar en dan gedaan. Maar ik denk via een schakeljaar nog een master te doen erna.

Kaya: Nu komt de maar

Anouk/Elise: ?

Jens: Mogelijke keuze: Master Toegepaste Informatica, Master Computerwetenschappen of Master Bedrijfskunde.

Anouk/Elise: Welk beroep willen jullie later met dat diploma gaan uitoefenen?

Kaya: Geen flauw idee. Ik weet zelfs nog niet welke master ik ga kiezen, vertalen, tolken, journalistiek of meertalige communicatie. Volgend jaar krijgen we meer vakken die voorbereiden op de master en dan ga ik gewoon kijken wat mij het beste ligt. Ik zou wel heel graag artikels schrijven, maar nu ik zo vaak moet vertalen, begint dat mij alsmaar meer te interesseren.

Jens: Bij mij valt het ook te zien.  Ik moet volgend academiejaar een specialisatie kiezen en alles zal daarvan afhangen. Enkele voorbeelden: Netwerken –> netwerkbeheerder, Software Development –> programmeur / analyst, SAP –> SAP consultant. Er hangt ook veel af van de master die ik ga kiezen.

Kaya: we zien wel.

Anouk/Elise: dus, veel keuze blijkbaar. Voldoet de richting eigenlijk aan jullie oorpronkelijke verwachtingen?

Kaya: Jep, uiteindelijk was het voor mij wel moeilijk om mij aan te passen, want bij academische bachelors is er theorie theorie theorie, terwijl ik in ‘t middelbaar altijd maar praktijk had.

no images were found

no images were found

Jens: Yes. Volledig. Ik wist wat ik ervan kon verwachten, omdat ik een paar vrienden heb die al uit die richting afgestudeerd waren, of in hun laatste  jaar.  Ik wist dus van op voorhand wat ik mocht en kon verwachten.

Kaya: En vooral in het eerste jaar heb je zo van die algemene vakken (bij ons toch) die eigenlijk niks met u richting te maken hebben, daar moet ge gewoon door: recht, economie, historische kritiek, filosofie.. ,  da’s wel minder.  Maar daar kies je voor als je je inschrijft hé.  Als je dat niet wil, moet je maar iets anders kiezen.

Anouk/Elise: Hoe anders is het les krijgen nu op hoge school dan in het secundaire?

Kaya: In het begin dacht ik van WOW, wat is dat  hier, niemand kent je naam. Vooral de leerkrachten van de algemene vakken, die je maar 1 semester krijgt en daarna nooit meer hebt, hebben totaal geen band met de studenten. Maar de docenten Spaans en Frans bv (ik doe Spaans-Frans), die je uw hele 4 jaar lang gaat hebben, daarmee hebt je een band. Die kennen je naam, je kunt daar gewoon mee babbelen zoals in ’t middelbaar.

Jens: Groot verschil. Het is in veel grotere groepen. De afstand tussen docent en leerling is ook veel groter, ook al moet ik zeggen dat dat bij ons zeer goed meevalt. Het grote verschil is dat ze niet zo zeer individueel meer gaan kijken. Als er iemand is die het echt niet aankan, of toch slechte  punten haalt, gaat die niet bij de docent geroepen worden. Wat je bij ons wel kan doen, is uit jezelf naar je studie/trajectbegeleider/ster gaan. Zij zal u dan proberen te helpen en met u een planning opstellen.

Kaya: Dus al bij al valt het goed mee..

Anouk/Elise: oef

Kaya: Ja, grotere groepen is wel waar, vooral les hebben in aula’s met 300 man is soms niet leuk.  Maar bij ons zijn de groepen qua talen in kleine groepjes verdeeld.

Jens: En bij ons valt dat dan nog goed mee.  Ik ken iemand die Politieke wetenschappen doet aan uGent en die zit soms met 1000 man samen in aula’s.

Kaya: Ik heb wel nog nooit zoveel stress gehad. Je moet echt elke dag bezig zijn (ik toch) om erdoor te geraken.

Anouk/Elise: Das wel zwaar

Kaya: Vooral omdat er  in mijn richting bijna geen mensen van TSO zitten. Ik voel  wel dat dat voor mij moeilijker is. Maar bon, die van Latijn enzo hebben buizen en ik niet 😉

Kaya: Dus ge moet u geen zorgen maken.

Anouk/Elise: Erg geruststellend klinkt dat toch niet.  Wat of wie mis je het meest op de middelbare school?

Kaya: Eigenlijk mis ik niks.. Op de Vub is de sfeer zo zalig, das niet  te doen! Natuurlijk moet je dan de discipline hebben van naar de lessen te gaan en zo, i.p.v je te amuseren, maar bij mij is dat geen probleem.

Jens: Het contact met de leerkrachten en de band ermee. En natuurlijk, wat vrienden ook, maar dat zal niet bedoeld zijn in uw vraag . Ook de relaxheid waarmee je moet werken. Ook al denkt iedereen dat hij het druk heeft in het secundair, het is NIETS, maar dan ook NIETS vergeleken met het hoger.

Kaya: Ik heb het al tegen een van mijn leerkrachten van vorig jaar gezegd: in Secretariaat-Talen zaten we daar soms tegen ons goesting aan die GIP en zo te werken, maar als ik nu bv een uur in ’t Frans moet babbelen voor een aula, dan merk ik echt wel dat die basis van in 6ST goed van pas komt, vooral zo hoe je moet presenteren (n.v.d.r. Kaya is natuurlijk wel subliem in het maken van Powerpointpresentaties).

Anouk/Elise: Wat was er beter op het IMI dan op je nieuwe school of omgekeerd?

Jens: Beter of slechter kan ik niet echt zeggen. Het is bijna onmogelijk om een vergelijking te maken, het is echt helemaal iets anders.

Kaya: Ik kan eigenlijk niet  zeggen dat de VUB beter kan.  Dus daar kan het IMI niet aan tippen. Maar misschien toch de gezelligheid, iedereen kent iedereen.. En soms mis ik toch wel onze schoolbus.

Anouk/Elise: schoolbus ?

Kaya: Mja, nu ist met de trein te doen, en da’s miserie.

Anouk/Elise: zit je meestal  in een gewone klas of in een aula?

Jens:Voor de hoorcolleges (theorie) zit ik altijd in auditoria (aula) en voor werkcolleges (praktijk) logisch in computerlokalen.

Kaya: Ik zit eigenlijk altijd in aula’s, behalve voor vertalen.  Vorig semester hebben 2u per week in tolkenklasjes gezeten.

Anouk/Elise: En als je dan les krijgt in een aula, waar zitten jullie dan ergens? Vooraan, achteraan, . .

Kaya: Ik zit altijd aan de buitenkant

kaya_jens_1

Jens: Hangt meestal af van mijn vrienden. Ik zit het liefste in het midden. Zowel midden in verte als in breedte, dat vind ik het best.

Kaya: Bij Frans zit ik vooraan, want die docent is altijd kwaad als we vanachter kruipen 😉

Jens: Ook voor de kijkhoek van de projector.

Kaya: En voor de andere vakken gewoon waar er plaats is, want ik kom altijd te laat.

Anouk/Elise: ah ok

Anouk/Elise: gebruikt de leerkracht/prof een microotje of gewoon zonder, want als er dan veel volk zit…

Kaya: Wel altijd aan den buitenkant want ik wil altijd weg kunnen.  Bij ons altijd met micro

Jens: Nooit een micro bij ons.

Anouk/Elise: Hoeveel tijd voor school spendeer je elke dag na school?

Kaya: Ik spendeer alles wat ik kan eraan

Jens: Dat is niet makkelijk. Ik heb het eerste semester minder gedaan als in het secundair. Ik moest niets doen en heb dan ook niets gedaan. Ik heb gewoon tijdens mijn examens geleerd en was er overal grandioos door. Nu het tweede semester hebben we 3 grote projecten gekregen, waarvan ik vorige vrijdag het laatste mondeling moeten verdedigen heb en daar is heel wat tijd in gekropen.

Kaya: Op maandag heb ik 1u les, dus daarna ben ik de hele dag voor school bezig, op dinsdag heb ik geen school, dus dan ook. En donderdag en vrijdag heb ik ook halve dagen dus dan probeer ik ook te leren. In het weekend ga ik altijd bij Jens, dus dan heb ik ontspanning. Maar meestal gebeurt het wel dat ik toch nog mijn boeken meeneem.

Anouk/Elise: jullie moeten jullie eigen boeken en cursussen samenvatten. Is dat niet moeilijker om te leren i.p.v. met de blaadjes die je in ‘t middelbaar kreeg?

Kaya: Inderdaad, mijn samenvatting van algemene taalwetenschap in het eerste semester was 112 pagina’s.  Maar ik kan niet leren in een boek,  ik moet dat altijd in mijn eigen geschrift zien en met kleurtjes en zo, dus probeer ik van zoveel mogelijk samen te vatten als ik tijd heb.

Jens: Kijk, er zijn er veel die samenvatten. Ik doe dat niet, heb dat nooit gedaan en zal dat ook nooit doen. Ik lees alles. Als het een moeilijk vak is lees ik het 2 keer en dan lukt me dat wel. Ik heb nu een boek van bijna 700  pagina’s te leren, ik vrees dat dat wat moeilijker zal gaan om het via lezen te doen, maar het zal zo worden. Want ik en samenvatten, dat gaat niet samen.

Kaya:Bij mij lukt dat dus niet, lezen. Ik moet alles blokken.

Anouk/Elise: Begin je voor de blok te leren of wacht je tot de laatste moment af?

Kaya: Ik begin van zodra ik kan, maar meestal heb je nog taken en zo.  Vorig semester heb ik de hele kerstvakantie geblokt + een blokweek.  Deze keer ben ik iets later begonnen, maar  ik ben nu al volop bezig,  dus hopelijk komt het goed.  In de richting die ik doe kan je niet wachten tot de laatste moment.

Jens: Wij hebben geen blok. Nu hebben we wel enkele dagen vrij, maar dat is normaal niet. Vorig semester hadden wij donderdag onze laatste lesdag en maandag hadden we ons eerste examen. En gelijk nu, ik zeg het, ik heb juist mijn projecten afgewerkt. En kan nu een beetje beginnen voorbereiden. Maar denk niet dat je alles zo maar bij de hand hebt, bij ons toch niet. Je krijgt een syllabus, een boek, losse papieren, zelf uw eigen nota’s, dingen die online staan. Dus bij mij, ik heb eerste tijd nodig om alles per vak te gaan samenzetten en alles te zoeken. Dan kan ik beginnen met te leren.

Anouk/Elise: da’s wel lastig. … een heel belangrijke vraag: kan je vaak brossen?

Kaya: Altijd. Op de VUB mag je alle lessen skippen. Maar mogen en mogen is 2. ‘t Is voor je eigen goed dat je gaat.

Jens: Ja. Bij ons worden enkel de aanwezigheden genomen tijdens de werkcolleges, en daar staat dan bv 5% van de punten op (wat bijzonder weinig is). Tijdens de hoorcolleges hangt het van uzelf af of je naar de lessen gaat of niet.

Kaya: Maar bv, vorig semester had ik ‘s morgens 2u Nederlands en we hadden daarvan openboek examen, dus daar ben ik praktisch nooit naartoe geweest. Bij ons worden geen aanwezigheden genomen.

Jens: Maar het is alleen in uw eigen voordeel, zowel voor het leren van uw lessen, als voor het contact en het kunnen vragen stellen aan de docent, als voor uw deliberaties, want denk maar niet omdat ze je niet bij naam kennen, dat ze niet weten wie je bent.

Kaya: Die docenten van de algemene vakken kennen u toch niet, dus wat maakt het uit.

Anouk/Elise: Das waar

Kaya: Ja inderdaad, als je naar alle lessen gaat (vooral bij lessen waar de docent je kent en zo), dan heb je voordeel bij deliberaties.

Anouk/Elise: Elise, ik denk dat we best toch altijd naar de les moeten gaan ze

Anouk/Elise: ja. Heb je al veel nieuwe mensen leren kennen?

Kaya: Jep. Talen = communicatie, al die mannen praten tegen iedereen.

Jens: Ja. Ongelofelijk veel. En het grote verschil is, de mensen op hogeschool en univ zijn heel wat volwassener, dat verschil merk je goed.

Kaya: Bv eerste schooldag, iedereen komt gewoon met u praten, of die u nu kennen of niet, en na een jaar zijn dat allemaal vrienden, moest er iets met u gebeuren of zo, die komen voor u op.  Bv gisteren was laatste lesdag bij ons, en wij vonden het allemaal al jammer dat we niet meer samen les gingen hebben.

Anouk/Elise: da is wel leuk!

Kaya: Ja inderdaad.

kaya_jens_4

Anouk/Elise: en door al dat voorbereide n en leren, hebben jullie nog veel vrije tijd eigenlijk?

Kaya: Niet  zo heel veel, maar alles ligt aan uzelf, als je graag is iets wilt doen, plan je dat gewoon in..

Jens: Idem een van de vorige vragen. Zeer groot verschil eerste en tweede semester bij mij. Nu met die projecten heb ik heel weinig tijd gehad. Ik heb vorige week enkele dagen tot 4u 4u30 doorgewerkt om het toch af te krijgen, dat zegt genoeg denk ik.

Kaya: Maar met de examens heb ik voor niks tijd.  Eigenlijk zit ik nu al niet meer op schema door jullie interview. Maar bon …

Jens: Ja, same here in feite . Maar no problem.

Anouk/Elise: Sorry.  we zijn er bijna. Hebben jullie nog de kans om veel uit te gaan?

Jens: Die kansen maak je zelf. Maar wat wel waar is, als je uitgaat, wilt dat meestal zeggen dat je uitslaapt en dat je hierdoor een halve dag verliest, minstens. Dat moet je wel kunnen inplannen en ook rekening mee houden.

Kaya: Mijn beste vriendin zit in mijn klas, en die gaat constant uit. Ge kunt ook altijd uitgaan he. Ge moet gewoon je momenten kiezen.

Anouk/Elise: Zitten  jullie op kot of  pendelen  jullie elke dag?

Jens: Allebei  pendelen.

Kaya: stomme treinen.

Anouk/Elise: Had je dan  niet liever op kot gezeten?

Kaya: Ja, maar ik weet niet of ik dat  zou volhouden.

Jens: Niet echt. Op kot is het ook niet altijd makkelijk. Je moet er voor je eten zorgen en daar steek je ook tijd in natuurlijk. Plus je hebt heel veel karakter nodig om daar hetzelfde te doen als thuis. Natuurlijk ook, het kost veel geld.

Anouk/Elise: hoe lang doen jullie daar dan over?

Jens: Ik moet eerst tot aan het station met de brommer, dan moet ik de trein nemen naar Brussel-Zuid, dan moet ik naar de metro stappen, dan de metro nemen en dan nog een klein stukje te voet. Alles in totaal ben ik ongeveer een uur onderweg?

Kaya: Bij mij valt het te zien. In de spitsuren heb ik een rechtstreekse trein van 48minuten, en dan moet ik nog 15min stappen naar school. Maar als ik niet in de spits moet gaan, moet ik overstappen, heb ik 4 min om over te stappen, dus als mijn trein 4min te laat is, moet ik een uur wachten op volgende trein …

Anouk/Elise: Zitten er vrienden van je op kot?

Kaya: Vrienden die op ‘t  imi zaten?

Jens: Bij mij niet. Maar ik zit ook niet echt in een ‘veilige’ buurt om op kot te gaan.

Anouk/Elise: Gewoon die je kent

Kaya: Ja, heel veel.

Anouk/Elise: ben je dan niet wat jaloers op hun zelfstandigheid van op kot te zitten ,

Kaya: Het enige waarop ik dan jaloers ben is dat zij bv, als we om 8u op school moeten zijn, om 7u30 kunnen opstaan, en ik om 5u30.

Anouk/Elise: daar zou ik ook jaloers op zijn.

Anouk/Elise: Hoe lang is het geleden dat je nog op t’imi bent geweest?

Jens: Ik ben er geweest met de viering van het overlijden van Erik Heyman.

Kaya: Ik ben geweest na de eerste examens, in de week dawe op de uitslag moesten wachten, weet nimeer wanneer da was, allesinds na kerstmis

Anouk/Elise: Zien jullie elkaar nu minder?

Kaya: Ja natuurlijk

Jens: Ja. Dat kan ook niet anders hé. Vroeger zagen we mekaar elke dag op school . Nu nog enkel in het weekend en heel af en toe eens  in de week.

Kaya: Vroeger zagen we elkaar elke dag, + in het weekend.  In de week, tijdens de paasvakantie kon dat, maar tijdens het schooljaar zien wij elkaar niet in de week he

Jens: Nee, enkel als we eens een vrije periode hebben.

Kaya: ‘t is een beetje loslaten, maar uiteindelijk heeft dat niks veranderd aan onze band, misschien is die zelfs nog sterker geworden daardoor.

Anouk/Elise: Zouden jullie na jullie studies direct willen gaan samenwonen? Of hebben jullie andere plannen?

Jens: Willen is iets anders dan kunnen. Willen ja, direct. Maar hoe ik het nu denk zal dat niet gaan. We gaan volgens mij eerst enkele jaren (2 of 3) moeten gaan werken, zodat we wat geld hebben.

Anouk/Elise: Ja, dat is te verstaan.

Anouk/Elise: n tot slot, de laatste vraag: is jullie leven nu erg veranderd (in het algemeen)?

Kaya: Bij mij wel. Ik ben constant bezig met school en soms moet ons mama mij zelfs verplichten van eens een dag geen boek open te doen.  En vooral ook de mentaliteit van de VUB. Ik voel mij daar op mijn gemak.

Jens: Bij mij valt dat wel goed mee. Ik heb nu in het tweede semester mij meer moeten inzetten voor school, wat ik nooit heb moeten doen. Maar laat het zo zien, het leven is er zeker niet slechter op geworden, maar anders.

Kaya: En nu ga ik ook om met mensen die dezelfde interesses als ik hebben, wat ik belangrijk ben beginnen vinden.

Jens: Dat is waar, dat gevoel heb ik ook wel.

Anouk/Elise: dat was het dan!  dank jullie wel.  Bedankt voor jullie tijd!

Jens: Graag gedaan

Kaya: Graag gedaan

Anouk/Elise: en veel succes allebei met jullie examens

Jens: Dankjewel

Kaya: Danku, voor jullie hetzelfde

Jens: Zal nodig zijn.

Kaya: & de groetjes aan schollie

Anouk/Elise: hopelijk hebben we niet te veel tijd afgenomen.

Kaya: Baahnee

Jens: De vraag is, hoeveel willen jullie betalen voor die kostbare tijd?

Anouk/Elise: haha

Anouk/Elise: da moet ge met Schollie regelen.

Jens: Euh? Ik lach niet.

Kaya: Onnozelaar

Kaya: Ale bon ik ga voort blokken

Anouk/Elise: Allez Jens, vriendelijk bedankt!

Kaya: Salukes he!

Jens: Graag gedaan.

Laat een Reactie Achter